POETRY AND FOLLY: BODY AND SHADE!

texts and poetries by

Antonio Contiliano

 

«Poetry and folly cohabit in a fluid and turbulent woven, whose boundaries are ambiguous, ambivalent confinements, that dissolve themselves and move in a route that is always a rhizomatous beginning. Poetry and folly have the connection and the complementarity of the body and the shade. It concerns however a complementarity that certainly is not linearly prepared. Its run in fact crosses the writing of a space-time whose multi-dimensionality flows asymptotically and for secret synapses in manifold metamorphoses. The attempt to separate and to study them as a matter of an objective representation is not able if not to alter and to mystify of it, also seeking the clarity of the distinction, the complex interlacement of "real" polyvalent and determinable starting from the possible which constitutes the mobile base of it. An object and a subject, set the one of forehead to the other, without to hold account of the mutual historical and cultural conditioning that makes them be in a dialectic of the not overcoming, it would be an only impracticable abstraction and an impossible jump as that of an observer who would like to be out the whole conditions which create the object or an observable and legible determined state of things ... .
























               Cover by Eugenio Bruno "Sogno e ironia"

           
     Il Tempo del poeta
         (a Edgar Morin)
   

Delirio di fuoco il tempo rugiada
naviga diaspora la carne sentiero
turbolenza di nube zero l'origine
verso la zattera vortici nucleari
cascate d'alee stupore di farfalle
dentro dissolvenze fotoni rinascenti.
 

Risonanza magnetica nucleare il canto
erranza vibra delle cosce il desiderio
d'universi arborescenze magico boreale
quando il rogo del braciere interroga
scie del mare alone della noise Eco  
la follia odi et amo dell'atomico cuore.  

L'atomo del tempo il fuso punto della vita
allora accende il cielo e i semi terrosi  
e l'ombra del volto vuoti quantici danzano
il caosmico veliero del gabbiano della luce
l'ambra del viaggio tra-monti giochi spirali
dove crocevia
è dormiveglia di pulsarquasar.

Improbabile la rete di Eu-ri-dice
mente qua e là le tracce della nascita divina
e della morte quale specchio d'infiniti diorama
dice l'oscuro splendore della catastrofe domani
ancora nostalgie senza memorie d'eternità immota
deriva seducente nello scirocco vago di Or-feo
.

                                                          (Antonino Contiliano, Kairós Desdichado, Pomopres, Palermo, 1998, p.14)

Cover by Jaco Cuttone 
"Giocando con la Luna"

... The circulation prohibition, imposed to the madness and the shadow inside the city and in the city-of-science, because they threaten the forecast and the acknowledgment of the social identity and characterizes them like of the uniformity of the scientific acquaintance, is ... removed by the production of poetry and art. Here the statue of the acquaintance, the knowledge and living the relationship word-referentiality changes connotation; the madness freely circulates without some interdiction and the inter-raging-action [interrogation] of the poiesis employs at the most its potentiality the poietic praxis in the flow of the "inter" of the poetic inter-raging-action [interrogation] ...

                                                              
                                                              APARTHEID

                                                          Qui agosto non trasuda solo gelsomini

e odore d'alghe non veste l'umidosera
se il toro ferito dall'arena urla l'aria:

         dagli steccati la negritudine apartheid 
scandaglia il fondo dell'isola black-out
Sud-Africa martella la sala dei passi spenti
dove nebbia brucia anatomie di segregazioni.
 

Altri giorni, altri morti, lo stesso fucile
la stessa mano di sempre senza cielo d'uccelli
con il servo di dio nelle riserve coloniali
sparano agli aquiloni dei sobborghi in canto.
 

Vecchie radici nutrite di vino antico

cercano rigogli e foglie di luce e prati

a dire finestre sull'infinito altrove sepolto

o diroccate speranze al crocevia del dissenso.
 

Nel suo letto il fiume naviga verso il mare

e il cuore che non ama oppressione e silenzio 
canta con gli alberi delle sponde spazi di festa

per gli spirituals nati nel carcere delle piantagioni.

                                 (Antonino Contiliano, Gli Albedi del Sole, ILAPALMA, Palermo-São Paulo, 1998, p.52)

... inter here, in fact, is amid and duration-during, relation, function, fused and without cuts worldliness, cumpossibilty: linearity, circularity, cyclicity, planning. eschatology, utopy, opening-chaos, invisibile and not rappresentabile but dicibile  through a semiotic mixage, paradox, conjecture, silence and however sense and new trial-like referentiality not subjectable to the logical normal school of the meant one of the bivalent truth ...

                                                   
                                                       
SKYLAB

questo infinito è senza lutto
di angeli e leggerezza di soffi solari
ora che e-venti è relativo quantico
reale creato nel fotogioco virtuale
 staccato dalle pareti delle parole
e nell' ascolto che tu spagini
volta rivolta di nozze emorragia
luciano skylab ovid-io nascenza
fichi stellari di ultrasuoni elettronica

tu dici perché quel giorno delizie
con il traghetto velocità ali spaziali 
overdose di mare amare canta

le febbri il solfeggio del tempo
senza occhio al fondo del caffè

che scivola sulle memorie delle attese
e nel giardino delle caldaie stellari
flauta f1ussi di lampi navigazione
mentre i sogni tagliano il non ancora
del silenzio esploso per troppo silenzio
uraurauragano

                              (Antonino Contiliano, La Soglia  dell'Esilio, Prova d'Autore, Catania, 2000, p.50)


On cover: Nude by Pablo Picasso 

... time of poetry is not that of the instants, atomic unity that linearly happens one after the other according to the aut aut of the rule of not contradiction but that of the "very small or infinitesimal time interval" where the duration is a during that makes topical the cumpossibility of the ambivalence, of the polivalence and of the polisemy, since it is worth the heuristic of the tertium datur and of the logic of the formality .

Disorder, atopy, dis-location, loss and suspension of the identity-difference of the "logos", of law and of the arrangement they irrupt in the intersubjective  language of the daily and scientific tipicalness, unhinging the rational uni-versality of the classical uni-verse and with it the almost univocality of the non poetic communication ...


Perché l'urlo di dicembre schianta
/ querce secolari / E io strappo le mie foglie i 
miei rami
/ E io pianta nuda non odo che stormire / di fronde / e rumore di / vento tra 
le non-foglie i non-rami
/ e il freddo del tronco rotto / e il fuoco / del non-tempo /  
non ho tempo / non ho più tempo // divoro secondi secolari / io conto i tronchi dei 
nostri alberi
/ Spezzo tutti i rami nostri e nulla / Mi consola / E scalza sul prato 
fiorito rosso sangue
/ Non lascio niente al caso / Non lascio tempo / Che non vede 
germogli. 

                          (Aa. Vv., Compagni di Strada Camminando, Edizioni Riccardi, Napoli, 2003, p.25)

... The disorder, the not uniformity, the not foreseeable and irreversible variability does non prevent neither the investigation nor the awareness neither the knowledge, if it is true that today, for example, the geometry of frattales and the theory of the opening-chaos can say-aleatory the real-ale(a) in his jagged complex contingency passaging on the verge of the potentially infinite possible .

The poetry’s knowledge, as folly’s, suspends the accredited logical-linguistics naming accreditata and with it the role and the function of all the parts of the dis-course by that who dia-logues in the dis-order of the mis-coinceved without, however, annuling the same knowing. The knowledge is here, in fact, that of the as if things were and were not because a phaos-saphés (light) of light and dark, in the daytime and night, of reason and not reason, of a reason that has its own folly as a folly that has its reason that wants to make itself logos, word, unhinging the standardized intersujective communication without abolishing the same communication. And this happens in the poetry


On cover: Giacomo Cuttone, Antenne Antiorario

The poiesis has in fact a praxis that, since tied up a preexisting oral network and the word of other subjects step by step emergent in the temporal flow, produces actions, relationships, unpredictable ambiguous exchanges and nevertheless legible because, open to a determined signification always inventiveness, discoverer and therefore open to a renewed polisemia able to go beyond the same oneiric likelihood of the dream. From here the folly of its contingent saying that escapes both reality and dream, both the truth and the verisimilar of science that, separating them according to the law of not contradiction, of identity, of the third excluded or of the procedures of the classical science, distinguishes in the possible one the reality and the unreal, the rational and the irrational or the not-rational»(1)

 

... correre di gambe su battigia con le svento­
le come se in mano biglietti da cento-
mila volassero tra vento- 
sità tra schizzi spruzzi e ogni elemento 
sopra corpi combusti estivo unguento
ballonzolanti euforia mento- 
no fan di tutto per comunicare argento
vivo nel quotidiano accasciamento
i due individuati nell'armento
si smicciano con sottointendimento
ribadito anche dal morso lento
sull' oggetto gelato che poi un perento­
rio lancio invia in parabola attento
alla mano che lo prende a stento

                                                          (Elote e Chiles, Marcha Hacker, Promopress, Catania, 2005, p.31)


On cover: Giacomo Cuttone, Fughe in raduno



«I would say, only to stop a meaningful aspect, what "is changed in the way of conjugating poetry and civil appointment" in my poetic-textual writing it is the fact that the critical distance has become clearer and definitive in comparison to the dogmatic models; that the engagement (appointment) poetic, wandered off the gravitational orbit of the power party and State systems by now emptied of the native functions, has preserved the antagonist collective dimension making to migrate it in the assemblage of collective "poems" – a text as an assemblage of cinema frames or of theatrical 'scenes' and 'actions' belonging to different authors for style and languages (intersemiosis) - sine... nomine (you see Walking Street Companions, Ricciardi, Naples 2001; Marcha hacker, Promopress, Palermo 2005)
  

The civil and political aspect is there where, using instrumentation of various 'rhetorical-poetic' diversification, the language of the basic (literal-material) communication is submitted to torsions and distorsions of various nature and kind to produce desecration, irony, parody, sarcasm, 'materialist' allegory and involvement of the hypothetical consumer/reader that wrestles with the text. And this because they are not meant to transmit but to build together delving into the 'orientations' of sense, and alternative to the system: the poet is not an anymore "official", but a critic and as such he opts, starting from the practice of the polysemic signification poetic, for "a non representative and not-power democracy, and for a 'moltidude' of social singleness in horizontal walk as expressed by the no-global movements. This change tendential and tendentious e has made me meet and approach various poets and poetics ..(2)


      Parole in r-onda 

 parole orchidee in r-onda urticaria 
 socchiuse fra bordelli e canzoni 
 soglie inzuppate di scavi allucinati 
 ora della fame a spasso sulle rughe
 la via crucis di chi non ha pasque

 inzacchera di vento l'uomo più triste
 che torna a letto con la linea dell'ombra 
 rimasta appesa ai fianchi dell'orizzonte
deragliando, e l'ultravioletto smitraglia 
 verso le gole dei tuoi sogni sboccati

 ogni sera non dare alle palpebre 
 se non ha imbucato poesie di dissolvenza
 per il mondo impoverito delle vendite
 incasinato di consulti a perdere e vuoti 
 e scala i fondali delle galassie i respiri 
 un maglione per non disperdere tuo il calore

 scrivo prigioni questi cieli galleggianti 
 e non dimentico i fiori dei cannoni ieri 
 che non è magica ancora la mutazione 

 del bruco che cambia la pelle con la stagione 
 e nato dalla cenere delle stelle ione
 nessuno può uccidermi la vita in vena

 

    Alchimia

 dei modelli ribelle l'alchimia
 degli elettroni lascia la danza 
 e le nubi spettinate di vento 
 rovesci del cielo staccano nomadi 
 accordi alla memoria della luna, 
 quel giorno della notte dove brilla 
 del gioco il caso la mina della cosa 
 e la tua pelle fiocco di neve curva 
 libera le vampate delle risonanze 
 tra dis-astri e de-siderii farfalla

 odore di dune il tempo della bocca 
 intona frangenti canti di spin le onde 
 e giù la gola immola i nodi della geometria 
sulla rete ardente dei buchi del vapore
 ora che il calendario la navigazione 
 procede tra un urlo e il silenzio 
 del tonfo della lingua nell'infanzia 

                                     (Antonino Contiliano, Terminali e Muquenti, Promopress, Catania, 2005, p.20; p.14)

(1) «Salvo Imprevisti », XVII, n.45-4647, Firenze, set.88-ag.89, pp. 13, 14.
(2) «Marsala c'è» (www.marsalace.it) Interview to Nino Contiliano edited by Vincenzo Figlioli.

*******************************